Projekt „Oltracker“
Toto je náš s nadsázkou první pořádný projekt. Ne, že bychom předtím žádné stavby netvořili, ale zde jsme mohli uvolnit naši kreativitu ještě o trochu víc než obvykle.
A jak celý nápad vznikl? Již chvíli po představení modelu Scout od Indianu začala parta stunt riderů objíždět americká města a dělat show, kdy například proskakovali hořící stěnou, a to samozřejmě neuniklo naší pozornosti. Zmínění kaskadéři jezdili na upravených motorkách Indian Scout. První, čeho jsme si na jejich úpravách všimli, byla obří kola. Zvědavost byla silnější než my a začali jsme shánět informace, proč takové stavby vůbec vznikly celém jejich kontextu. A tak jsme došli k úpravám stylu „tracker“ v čele s Rolandem Sansem nebo Scoutem známého fotografa Dimitri Coste.
Všechna inspirace pramení právě z těchto hooligan úprav sériových motocyklů do „tracker“ stylu. Ten vzešel z amerických flat track závodů (podobné ploché dráze u nás), které jsou neodmyslitelně spjaté s historií i současností společnosti Indian Motorcycle. Potom přišel další milník, který nás motivoval k vytvoření Oltrackeru a to kaskarérský kousek Travise Pastrany v návaznosti na známého performera Evel Knievela. Při tomto obřím skoku využil Pastrana upravený speciál od Indianu právě ze závodů flat tracků.
My jsme americký závodní speciál k dispozici bohužel neměli, ale v návaznosti na zmíněné stavby trackerů jsme chtěli použít platformu modelu Scout, se kterým máme mnoho zkušeností jak s jízdou, tak v rámci úprav. Bylo nám však líto tento motocykl upravovat z nového kusu, protože zastáváme názor, že originál je pro svůj účel přiveden téměř k dokonalosti. A tak byla celá přestavba pouze jedním z témat debat, při kterých jsme se až příliš zasnili.
Jenže pak se to stalo. Ten správný impulz přišel ve chvíli, kdy se nám v servise objevil Scout z dopravní nehody, naštěstí se šťastným koncem. Motorka byla ve stavu, kdy by se nevyplatila opravit do původního stavu. A při pohledu na poškození stroje se nám ihned vnukla myšlenka, že motocykl odkoupíme a použijeme ho ke stavbě našeho prvního trackeru.
Adepta na stavbu jsme tedy měli a následovala složitá a barvitá cesta vymýšlení konceptu. Věděli jsme, že základním kamenem celého motocyklu budou kola. Přesněji to musí být 19“ drátová kola vepředu i vzadu. Po krátké rešerši na internetu jsme však zjistili, že to se snadněji řekne, než zařídí a cesta ke kolům bude trnitá. Nejen, že neexistuje žádný plug and play set kol, který prostě koupíte a „tradáá“ máte flat track, ale složité se zdálo i pouhé zakoupení komponentů a jejich složení dohromady.
A tak to chvíli vypadalo, že celý projekt odpískáme, protože po kalkulaci dostupných dílů jsme se dostávali na cenu téměř vyšší než za novou motorku a dostupnost v byla nedohlednu. Pomoc však přišla jak z čista jasna v podobě našeho kamaráda, pravověrného „fletrakaře“, který nabídl kus své soukromé sbírky, v podobě originálních amerických kol SunRim. Dá se to přirovnat k tomu, kdybyste objevili kola ze šampionátu Nascar u kamaráda v garáži. Radost však vzápětí vystřídaly obavy při pomyšlení na samotnou instalaci kol. Kromě toho že byla kola v jiných rozměrech než originál, nepomáhal nám ani fakt, že na flat track závodech jezdci nepoužívají přední brzdu. Vlastně ji na motorce vůbec nemají, a naše kola tedy neměla uchycení na přední kotouč. Zadní kolo se také neobešlo bez neobvyklých vlastností. Uchycení kotouče i rozety bylo řešeno závitem podobným jako u závodních automobilů. Postupně jsme se tedy probojovávali všemi překážkami a s řešením jednotlivých problémů přicházeli také nové nápady. Například když už jsme dělali redukci na rozetu, rovnou jsme celý sekundární pohon přehodili na řetěz, díky kterému máme lepší možnost regulovat poměr převodu. Na předním jsme museli zvolit jiný náboj, který je připravený na kotouč, jelikož stavba není pouze na závody, především měla být použitelná na běžný provoz. Na motorce jsou tedy zachovány kompletní světla a vše je uzpůsobeno pro každodenní použití.
V rámci úprav nemůžeme nezmínit majestátní výfukové svody s koncovkou, které nemá na svědomí nikdo jiný než RP tuning a to na míru pro náš motocykl. Nejvíce viditelnou změnou je jiná konstrukce podsedlového rámu a blatníku. Tvarově jsme zvolili klasickou siluetu, která má v tomto stylu jasné místo. Existují výrobci, kteří již celou sadu na změnu sedla nabízí, avšak my chtěli zvolit vlastní konstrukci. Celý podsedlový rám je tedy vyroben přímo na náš motocykl dle našich představ a za to vděčíme našemu kamarádovi Honzovi.
Tím však úpravy nekončí, kromě designových změn bylo třeba vyřešit i ovládání motocyklu. Řídítka jsou stejné jako používá Jared Mees na svém Indian speciálu a gripy s páčkami jsou co nejvíce podřízené ovladatelnosti motocyklu. Stupačky byly samozřejmě relokovány dozadu, nejen kvůli náklonu, ale také pro kompletně trackerovou jízdní pozici.
Celkově je posed a ovládání motocyklu na míle vzdálený od standardního modelu Scout, jaký znáte a chvíli vám dokonce trvá, než si na vše zvyknete. Ostatní úpravy již nepocítíte tolik při jízdě, jako spíš při pozorování motocyklu. Chtěli jsme, aby celé lakování motocyklu, bylo navázané na americký původ a speciálně na zmíněnou Knievel/Pastrana show ve Vegas. Záměrně jsme dali přednost více vintage „jedničce“ před novodobou s šachovnicí. A to vlastně souvisí s celým konceptem tohoto biku, který nemá ukazovat nejnovější technologii, karbony a jezdit nejrychlejší časy na kolo, ale má přinést radost z jízdy na něčem, co není běžný. A věř, že když na Oltrackera sedneš, bavit se budeš od prvního otočení plynem